BE@RBRICK

PRŮVODCE DO SVĚTA ZBĚRATELSKÝCH HRAČEK BE@RBRICK

Začněte vlastní sbírku

Co mají společného například Pharrell, Grace Coddington a Ben Baller? Tak samozřejmě kromě tučného účtu také vášeň pro sbírání hraček. Může to znít trošku zvláštně ale v tomhle případě se jedná o speciální hračku –BE@RBRICK– hračka, která svým vzhledem připomíná mix lego postavičky a medvěda. Medvěd si za poslední léta získal takovou popularitu, že si našel svojí cestu do nahrávacích studií, MTV a výstav po celém světě. Bez nadsázky lze říci, že plastové medvědí hračky se stali výrazem pro definici stylu, umění a módy.

BE@RBRICK, lego figurka s medvědí hlavou se stala nedílným pilířem na scéně sběratelských hraček. Od svého objevení na trhu, se BE@RBRICK stal jednou z nejznámějších figurek na světě a také některé kousky patří mezi nejvyhledávanější a nejvíce ceněné.

Zatímco běžné figurky a hračky jsou určené především opravdu pro děti, tyto medvědí figurky jsou určeny pro mnohem specifičtější skupinu lidí. Některé z kousky ze předprodávají za stovky tisíc dolarů ( jeden medvídek se tak vydražil za bezmála $200,000 dolarů). Teď už je nám jasné, že BE@RBRICK je pro kohokoliv (kdo má dostatek peněz), ale určitě ne pro děti.

Pokud vás tyto bizarní postavičky zaujali a přemýšlíte nad vlastní sbírkou, abyste si za pár let mohli pořádně přivydělat, tak to pro vás máme krátký úvod do světa BE@RBRICK.

Základní informace o BE@RBRICK

Design a produkci hraček má na starosti japonská firma MediCom Toy, která je už proslulá výrobou plastových hraček. Společnost byla založena v roce 1996 a již od počátku vyráběli limitované edice figurek a dalších licencovaných produktů.

Koncept designu BE@RBRICK je volně založený na jiné řadě od MediCom Toy – Kubirick jako pocta proslulému režisérovi Stanleymu Kubrickovi. Linka Kubricks je také reprezentována logem, který používá stejné písmo jako oficiální plakát A Clockwork Orange, zatímco jméno také náhodou obsahuje japonské slovo pro devět – “ku.” Linie Kubricks a BE @ RBRICKS se skládají z devíti částí – hlavy, trupu, boků, paží, rukou a nohou s klouby, které jsou pohyblivé. Zatímco Kubrick hračky mají podobnost s lidskou formou, BE @ RBRICK, jak bylo zmíněno, je antropomorfovaný medvěd.

Většina BE @ RBRICKu jsou vyrobeny z tvrdého plastu, ale s časem a přibývajícím sériemi přibyli i další materiály jako ocel nebo dřevo. První BE @ RBRICK spatřil světlo světa 27. Května 2001, a byl rozdáván jako dárek všem účastníkům světové charterové konvence v japonském Tokiu. Byl to tehdy bílý medvěd s modrými prvky a logem s @ v červené barvě. Měřil 70 mm, a udal trend nynějším standartním sběratelským kouskům – 100%.

Specifikace velikostí

Po prvním BE @ RBRICK zvaných 100% (o 70mm) všechny následující měli stejnou velikost. Obecně platí že velikosti postaviček se pohybují v rozmezí od 50% do 1000%. Kromě těchto standartních velikostí, existují i sbírky kde mají medvědí figurky jinou velikost a tvary a ty spadají do kategorie “ostatní”.

  • 50%, 35 mm– Tyto BE @ RBRICKS se normálně prodávají ve formě klíčenky.
  • 70%, 50 mm – Poprvé představené v roce 2006, 70% BE @ RBRICKS byly původně sběratelské kousky přibalené k jiným produktů. Od té doby mnozí přijali tento formát postavy jako formy štěstí, když na něj náhodu narazili. V reakci na to MediCom vyrobil 70% BE @ RBRICKS s různými ozdobnými a přizpůsobitelnými štítky.
  • 100%, 70 mm – Nejklasičtější a nejběžnější formát. Všechny řady BE @ RBRICK jsou dodávany v této velikosti a jsou k dostání v takzvaných “blind box-ech”.
  • 200%, 145 mm– Relativně novější formát a jsou vydávány pouze v řadě “Chogokin”. Všechny jsou vyrobeny z odlitého kovu a váží 400 g.
  • 400%, 280 mm– Druhý nejběžnější formát, většina sběratelů koupí BE @ RBRICKS ve 400% formě.
  • 1000%, 700 mm– Největší velikost BE @ RBRICK k dostání, 1000% je obvykle vyhrazeno jako sběratelské kousky o velikosti sochy.

Vydávaní

Všechna vydání BE @ RBRICK mohou být rozdělena do kategorií “SÉRIE” a “TYPY”. K dispozici jsou dva dropy za rok a každé BE @ RBRICK “SÉRIE” jsou vydávaný v létě nebo v zimě. Každá řada SÉRIÍ jsou postupně číslována a skládají se ze čtyř různých typů.

  • Basic – devět základních druhů figurek a každá má na sobě nápis BE @ RBRICK
  • Standart – každá z figurek má vlastní téma, které uvádím níže
  • Artist -Většinou je to design, který vznikne ve spolupráci s nějakým umělcem
  • Secret – Předem neohlášený design, které jsou většinou více raritní a téma může být jakékoliv z níže uvedených

Kromě standartních sérií, tu máme existují i jiná “témata”. Ty nejběžněji zahrnují následující :

  • Jellybean – postavička v různých barvách z průsvitného plastu
  • Pattern – figurka má na sobě nějaký vzor
  • Flag – zobrazuje vlajku některého národu
  • Horror – vyobrazuje figurku některé známe hororové postavy
  • Science Fiction – zobrazuje nějakou science-fiction postavu, většinou filmovou
  • Cute – podobnost s něčím roztomilým
  • Animal – vyobrazuje zvíře
  • Hero – téma, které bylo představeno v 21 – první sérii a představuje vždy nějakého hrdinu z DC universe

Všechny BE @ RBRICK jsou limitky a je opravdu rarita, když se udělá další stejná série. Každá série má typické balení v blind box-u a obsahuje jen jednu figurku. Každý takový box je ke koupi také v bedničce, a ta právě obsahuje až 24 blind box-ů. Je naprostá náhoda co můžete nalézt v blind-boxu a nezjistíte to jinak než je otevřete. Nutno dodat, že jee opravdu obtížné sesbírat celý set figurek.

Mimo hlavních dropu během léta a zimy, jsou ještě speciální vydání během roku. Tyhle dropy jsou většinou individuální designy a většinou ne ve větší kolekci než dva nebo tři kousky. Design těchto postaviček je většinou svázaný s určitou sezonou, svátkem, připomínající nějaké téma nebo událost ale především to jsou kousky ve spolupráci s nějakým umělcem nebo značkou.

Rarity

Aby to bylo ještě o něco složitější a tím pádem i zajímavější, tak každá série i typ BE @ RBRICKu má vlastní raritu. Každý blind box má na sobě uvedeno na kolik procent je raritní. Celý seznam uvádíme níže.

Basic BE@RBRICKS — 14.58 procent

Standard BE@RBRICKS

  • Jellybean – 11.45 procent
  • Pattern – 11.45 procent
  • Flag – 9.37 procent
  • Horror – 9.37 procent
  • Science Fiction – 10.41 procent
  • Cute -13.54 procent
  • Animal – 8.33 procent
  • Hero – 7.29 procent

Artist BE@RBRICKS — 4.16 procent nebo 1.04 procent

Secret BE@RBRICKS — 0.52 procent (1/192)

Nejvzácnější figurky, které můžete mít ve své kolekci jsou samozřejmě ty, které nikdy nebyly určeny veřejný pro prodej – rozdané jako výhry, promo figurky nebo jedinečné kousky.

Kvůli tomu jak je BE@RBRICK ta limitované zboží, tak asi správně tušíte, že je kolem každé dalšího vydání série velký hype. Zatímco figurky, které není až takový problém sehnat, tak více vzácné se často krát prodají za mnohonásobně vyšší cenu. Jedny z nejvíce exkluzivních hraček byly vytvořeny ve spolupráci s KAWS, Chanel, Andy Warhol a mnoha dalšími.

BE@RBRICK je fenomén, který dosáhl v podstatě nemožného a staví se tak do pozice kde se prolíná umění, móda, kultura a zábava. Jednoduchý ale přesto zajímavý design si získal velké množství lidí po celém světe, nehledě na věk nebo pohlaví. MediCom Toy si tak otevřeli vrátka pro stály přísun zákazníků, tím že dokázali vytvořit tak známou sběratelskou záležitost.

Za největším úspěchem stojí samozřejmě velké množství spoluprací s umělci, herci a společnostmi, které dokážou přivést svoje fanoušky k tomuto fenoménu. Nejen, že to pomáhá zviditelnit BE@RBRICK ale také šíří tento trend mezi různé zájmové a demografické skupiny – čímž si udržuje trvalý úspěch.

Rozhodně BE@RBRICK-u nelze ani ve světě streetwearu upřít jeho roli. Díky svým omezeným edicím a vzácným kouskům, tak medvědí hračky vydláždili cestu i dalším značkám a jejich limitovaným edicím. Figurky se stali součástí základů streetwear komunity a ještě to tak podle trendů nějakou dobu i zůstane.

Převzato z : HYPEBEAST

Zakladatel a CEO

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed

AFFECTIØN je on-line publikace zahrnující nadcházející trendy a zprávy v oblasti módy, umění, hudby a kultury, a to vše na jedné platformě. V on-line světě módy a životního stylu neustále staví silnou značku. Odkazuje na pop-kulturu, kde zachycuje podstatu prolínání doby minulé a současné. Médium pro mladé lidi a jejich zájmy.