5 superpotravin k ultimátnímu zdraví!

Dnešní článek je tak trochu sneekpeek a zároveň premiéra do světa zdraví. Představíme vám 5 takzvaných superpotravin , které jsou doslova esenciální k dokonalému zdraví. S rostoucí globalizací se nám otevírá možnost využít toho, že se k nám dováží potraviny, které se v některých krajinách pěstovat jednoduše nedají. Proč tedy nevyužít výhody dnešní doby a posílit svoje tělo a ducha a zbavit organismus intoxikace, která na nás číhá za každým rohem.

1. Chlorela

Prvním na našem seznamu je Chlorella, pro mnoho z nás už běžný prášek nebo tabletky, které se dají koupit běžně v lékárně nebo supermarketech. Ale znáte skutečně její benefity? 

Tato známa zelena řasa má působivý nutriční profil, samozřejmě přesný obsah živin záleží na způsobu pěstování, použitém druhu a také způsobu zpracování. Doporučujeme si před koupí vždy ověřit odkud řasa pochází, má totiž schopnost na sebe vázat škodlivé látky a pokud byla pěstována v ne zrovna čistém prostředí, tak vám to naopak uškodí.

  • Protein: obsahuje ho až 50-60% a co více jde o komplexní zdroj proteinu, to znamená, že obsahuje všech 9 esenciálních aminokyselin. Šach mat masožravci.
  • Některé druhy Chlorely obsahují vitamín B12
  • Železo a vitamín C : je vynikajícím zdrojem železa a poskytne vám tak okolo 40% vašeho denního příjmu. V kombinaci s vitamínem C, která ještě navíc zlepšuje absorpci železa.
  • Zdrojem široké škály antioxidantů
  • Ostatní vitamíny a minerály: Chlorela poskytuje malé množství hořčíku, zinku, mědi, draslíku, vápníku, kyseliny listové a dalších vitamínů B.
  • Omega 3 mastné kyseliny: Stejně jako u jiných řas, chlorela obsahuje některé omega 3 mastné kyseliny. Jen 3 gramy chlorely dodají až 100 mg omega 3.
  • Vláknina: Ve velkém množství může být chlorela dobrým zdrojem vlákniny. Avšak opravdu ve velkém…většina produktů vám v jedné dávce neposkytne ani celý gram vlákniny.

Vlastnosti a výhody užívání Chlorely pro váš organismus

Tato zelená řasa má neuvěřitelnou schopnost detoxikovat váš organismus a vázat na sebe těžké kovy. Studie na zvířatech naznačují, že je účinná při odstraňování těžkých kovů a dalších škodlivých sloučenin z těla.

Dále se ukazuje, že chlorela pomáhá snižovat množství dalších škodlivých chemických látek, které se někdy vyskytují v potravinách. Jedním z nich je dioxin, hormonální disruptor, který může kontaminovat zvířata…které pak samozřejmě dále jíme.

Na základě mnoha důkazů, studií ale hlavně osobních zkušenostech mnoha lidí, lze konstatovat, že Chlorela jednoznačně pomáhá ke zvýšení přirozené schopnosti vašeho těla k odstraňování toxinu.

  • Chlorela může posílit imunitní funkci zvýšením aktivity různých částí imunitního systému.
  • Živiny nalezené v chlorele, včetně niacínu, vlákniny, karotenoidů a antioxidantů, mohou pomoci snížit hladinu cholesterolu.
  • Některé výzkumy chlorely poukazují na snížení krevního tlaku. Bylo prokázáno, že mnohé z jeho živin zabraňují kornatění tepen.
  • Chlorela může zlepšit váš aerobní výkon, ačkoli vědecká podpora této výhody je omezená.
  • Chlorele se přisuzuje, že zlepšuje energetickou hladinu, zdraví jater, trávení a symptomy PMS.

Jak užívat Chlorelu:

Většina výrobců doplňků vymezuje denní dávku 2-3 gramy, což se zdá být správné vzhledem k výzkumu. Kromě toho je důležité najít kvalitní doplněk. Nejlepším způsobem, jak to dosáhnout, je hledat ten, který má ověření kvality od testování třetí strany.

Samozřejmě k dosažení co nejlepších výsledků doporučujeme kombinovat Chlorelu se zdravým způsobem života a s dalšími superfoods celkově, k dosažení synergického efektu.

Chlorelu můžete na trhu zakoupit primárně ve dvou způsobech zpracování a to v prášku nebo v slisovaných tabletkách. Produkt v prášku se v podstatě hned dostane do krve a jeho vstřebatelnost je lepší, na druhou stranu je příjemnější a také ekonomičtější konzumace v tabletkách…to aby vám čtvrt balení nezůstalo na rukou při přípravě.

Některé popisy produktů navíc uvádějí testování kvality, jakož i zdroj a podmínky pěstování chlorely.

2. Spirulina

Spirulina v současné době mezi jedny z nejoblíbenějších suplementu na světě. Ač to na první pohled nevypadá tak Spirulina je organismus, který roste jak v čerstvé, tak v slané vodě. Jedná se o typ sinic, který je rodinou jednobuněčných mikrobů, které jsou často označovány jako modrozelené řasy. Stejně jako rostliny mohou cyanobaktérie produkovat energii ze slunečního záření procesem nazvaným fotosyntéza. Spirulina byla konzumována starověkými Aztéky, ale znovu se stala populární, když NASA navrhla, že mohla být pěstována ve vesmíru pro stravování astronautu.

  • Protein: 4 gramy
  • Vitamin B1 (thiamin): 11% RDA
  • Vitamin B2 (riboflavin): 15% RDA
  • Vitamin B3 (niacin): 4% RDA
  • Měď: 21% RDA
  • Železo: 11% RDA
  • Obsahuje také slušné množství hořčíku, draslíku a manganu a malé množství téměř všech ostatních živin, které potřebujete

Vlastnosti a výhody užívání Spiruliny pro váš organismus

Stejně jako výše zmíněna Chlorela tak stejně i Spirulina má výborné antioxidační a protizánětlivé vlastnosti. Spirulina je fantastický zdroj antioxidantů, který může chránit před oxidačním poškozením. Jeho hlavní aktivní složka se nazývá phycocyanin. Tato antioxidační látka také dává spirulině jedinečnou modrozelenou barvu. Phycocyanin může bojovat proti volným radikálům a inhibovat produkci zánětlivých signalizačních molekul, což poskytuje působivé antioxidační a protizánětlivé účinky.

  • Studie naznačují, že spirulina může snížit hladinu triglyceridů a „špatného“ LDL cholesterolu a současně může zvýšit „dobrý“ HDL cholesterol.
  • Spirulina může mít protirakovinné vlastnosti a je zvláště účinná proti typu prekancerózní léze úst nazývané OSMF.
  • Vyšší dávka spiruliny vede ke snížení hladiny krevního tlaku, což je hlavní rizikový faktor mnoha nemocí.
  • Je velmi účinná proti alergické rýmě
  • Studie naznačuje, že spirulina může snížit anémii u starších dospělých
  • Spirulina může poskytnout více výhod pro výkon, včetně zvýšené vytrvalosti a zvýšené svalové síly. Je tak velmi přínosná pro sportovce.
  • Některé důkazy naznačují, že spirulina může být přínosem pro lidi s diabetem typu 2, což významně snižuje hladinu cukru v krvi na lačno.

Jak užívat Spirullinu

Standardní denní dávka spirulliny je 1-3 gramy, ale účinně se využívají dávky až 10 gramů denně. Pokud se rozhodujete jestli využívat Chlorelu nebo Spirullinu, tak si povšimněte že Chlorela je má vlastnosti na očištění organismu přičemž na sebe váže těžké kovy, zatímco spirulina tělo vyživuje a revitalizuje, proto je vhodné tyto dva produkty využívat současně.

Stejně jako většina superpotravin tak spirullinu seženete ve dvou provedeních a to v prášku nebo tabletkách.

3. Acai Berry

Acai bobule jsou brazilské „super ovoce“. Rostou převážně v Amazonské oblasti, kde jsou také hlavním jídlem. Nicméně nedávno získali popularitu po celém světě za to, že jsou obzvláště přínosné pro zdraví a pohodu. 

Čerstvé Acai bobule mají krátkou trvanlivost a nejsou k dispozici mimo oblast jejich pěstování. Jako vývoz se prodávají jako mražené ovocné pyré, sušené prášky nebo lisované šťávy.

Acai berry mají jedinečný nutriční profil pro ovoce, protože mají vysoký podíl tuku a nízký obsah cukru.

100 gramů zmrazené ovocné buničiny má následující výživový rozklad :

  • Kalorie: 70
  • Tuk: 5 gramů
  • Nasycený tuk: 1,5 gramu
  • Sacharidy: 4 gramy
  • Cukr: 2 gramy
  • Vláknina 2 gramy
  • Vitamin A: 15% RDI
  • Vápník: 2% RDI
  • Podle venezuelské studie obsahují Acai berry i jiné stopové minerály včetně chromu, zinku, železa, mědi, manganu, hořčíku, draslíku a fosforu.

Ale některé z nejsilnějších přínosů pro zdraví společnosti Acai pocházejí z rostlinných sloučenin. Nejpozoruhodnějším z nich je antokyaniny, které dávají kyselinám svou tmavě fialovou barvu a působí jako antioxidanty v těle.

Antokyaniny můžete nalézt také v jiných modrých, černých a fialových potravinách, jako jsou černé fazole a borůvky.

Vlastnosti a výhody užívání Acai pro váš organismus

Stejně jako u předchozích dvou superpotravin, tak ani Acai není výjimkou v tom že je skvělý antioxidant. Jsou přímo nabité antioxidanty a ty jsou jak právně tušíte velmi důležité, protože neutralizují škodlivé účinky volných radikálů v těle.

Pokud nejsou volné radikály neutralizovány antioxidanty, mohou poškodit buňky a vést k řadě nemocí, včetně cukrovky, rakoviny a srdečních onemocnění.

Obsah antioxidantů v potravinách se obvykle měří pomocí skóre ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity). V případě Acai má 100 gramů zmrazené dužiny ORAC 15,405, zatímco stejné množství borůvek má skóre 4,669.

  • Studie ukázaly, že Acai má potenciál jako proti rakovinový prostředek.
  • Acai může působit proti škodlivým účinkům zánětu a oxidace v mozku a pomáhá stimulovat jeho udržovací odezvu.
  • Sudie o lidském zdraví naznačují, že acai může pomoci snížit hladinu cholesterolu v krvi.

Jak užívat Acai berry

Vzhledem k tomu, že čerstvé plody Acai mají krátkou dobu skladovatelnosti, jsou převážně vyváženy a široce dostupné ve třech hlavních formách – pyré, prášek a džusy.

Džus je nabitý antioxidanty, ale má také nejvyšší podíl v cukru a nemá vlákninu. 

Prášek dodává nejkoncentrovanější množství živin, což vám poskytuje vlákninu a tuky, stejně jako rostlinné složky.

Nejlepší způsob jak si vychutnat chuť acai a zároveň získat maximum prospěšným látek, je jezením pyré.

4. Shiitake

Shiitakes jsou jedlé houby pocházející z východní Asie. Zatímco typicky se používají jako zelenina, shiitake jsou vlastně houba, která přirozeně roste na rozpadajících se stromech z tvrdého dřeva. Jsou také široce hojně pěstovány. 83% shiitake jsou pěstovány v Japonsku, ale také USA, Kanada, Singapur a Čína. Najdete je čerstvé, sušené nebo v různých doplňcích stravy.

Zde jsou živiny, které získáte ve čtyřech sušených shiitakech (15 gramů) :

  • Kalorie: 44.
  • Sacharidy: 11 gramů.
  • Vláknina: 2 gramy.
  • Protein: 1 gram.
  • Riboflavin: 11% RDI.
  • Niacin: 11% RDI.
  • Měď: 39% RDI.
  • Vitamín B5: 33% RDI.
  • Selén: 10% RDI.
  • Mangan: 9% RDI.
  • Zinek: 8% RDI.
  • Vitamin B6: 7% RDI.
  • Folate: 6% RDI.
  • Vitamin D: 6% RDI.
  • Kromě toho shiitake obsahují mnoho stejných aminokyselin jako maso.

Shiitake mají nízký obsah kalorií. Nabízejí také velké množství vlákniny, stejně jako vitamíny typu B a některé minerály.

Obsahují také polysacharidy, terpenoidy, steroly a lipidy spojené s imunitními, cholesterolovými a protinádorovými účinky. Všechny tyto vlastnosti se mohou lišit v závislosti na tom, jak a kde se houby pěstují, skladují a používají.

Vlastnosti a výhody užívání Shiitake pro váš organismus

Shiitake houby se již dlouho používají v tradiční čínské medicíně. Jsou také součástí lékařských tradic Japonska, Koreje a východního Ruska. Moderní studie ukázaly, že bioaktivní sloučeniny hub Shiitake mohou nabízet určitou ochranu proti rakovině a zánětu. Nicméně, mnoho studií bylo provedeno s laboratorními zvířaty nebo ve zkumavkách a jen málo přímo s lidmi. Navíc mnohé z houbových doplňků na trhu nebyly testovány, aby se zjistilo, jak dobře fungují. 

  • Několik složek ve shiitake pomáhá snižovat hladinu cholesterolu a může zabránit tomu, aby plak přilnul k stěnám arterií.
  • Pravidelná konzumace hub shiitake přispívá k posílení imunitního systému.
  • Lentinan je polysacharid v houbách shiitake, který pomáhá bojovat proti rakovině.
  • Sloučeniny v houbách shiitake mají antimikrobiální vlastnosti. Konzumace shiitake s vyššími dávkami vitamínu D může zvýšit hustotu kostí.

Jak užívat houby Shiitake

Můžete vařit s čerstvými i sušenými shiitake, ačkoli sušené houby jsou o něco více populární. Sušené shiitake mají chuť umami, která je ještě intenzivnější než když jsou čerstvé. Umami znamená pikantní a chutné. Je popsána jako „pátá chuť“ spolu se sladkou, kyselou, hořkou a slanou.

Sušené a čerstvé houby shiitake se používají v omáčkách, polévkách, dušených jídlech a dalších pokrmech.

5. Granátové jablko

Granátové jablka patři mezi jedny z nejzdravějších plodů na Zemi. Obsahují řadu užitečných rostlinných sloučenin, které jsou bezkonkurenční co se týče jiných potravin. Studie ukázaly, že mohou mít řadu výhod pro vaše tělo, což může snížit riziko různých onemocnění a zlepšit vlastnosti vašeho organismu.

Granátové jablko má působivý nutriční profil – co obsahuje jeden šálek semínek (174 gramů) :

  • Vláknina: 7 gramů
  • Protein: 3 gramy
  • Vitamin C: 30% RDI
  • Vitamin K: 36% RDI
  • Folate: 16% RDI
  • Draslík: 12% RDI

Granátové semena jsou také poměrně sladká, jeden šálek obsahuje 24 gramů cukru a 144 kalorií. Avšak granátové jablko opravdu stoji na pomyslném piedistalu bohatství silných rostlinných sloučenin, z nichž některé mají silné léčivé vlastnosti.

Vlastnosti a výhody konzumace granátového jablka

Granátové jablko obsahují dvě unikátní látky, které jsou zodpovědné za většinu jejich přínosů pro zdraví.

Punicalaginy

Punicalaginy jsou extrémně silné antioxidanty, které se vyskytují v šťávě z granátových jablek a slupce. Bylo zjištěno, že šťáva z granátového jablka má trojnásobnou antioxidační aktivitu oproti červenému vínu nebo zelenému čaji. Extrakt z granátového jablka a prášek je typicky vyroben ze slupky kvůli jeho vysokému obsahu antioxidantů a punicalaginu.

Punicová kyselina

Kyselina punicová, nalezená v oleji z granátových jader, je hlavní mastná kyselina v semenech. Je to typ konjugované kyseliny linolové se silnými biologickými účinky.

  • Punicalaginy v šťávě z granátového jablka prokázaly, že snižují zánět, což je jeden z hlavních faktorů řady závažných onemocnění, včetně rakoviny a diabetu.
  • Předběžné důkazy naznačují, že šťáva z granátového jablka může být užitečná u mužů s rakovinou prostaty, která potenciálně potlačuje růst rakoviny a snižuje riziko úmrtí.
  • Laboratorní studie naznačují, že extrakt z granátového jablka může pomoci bojovat proti rakovinovým buňkám prsu, ale potřebují více studie s dobrovolníky.
  • ravidelné užívání šťávy z granátového jablka bylo prokázáno, že snižuje hladiny krevního tlaku za pouhé dva týdny.
  • Několik studií ukázalo, že granátové jablko může mít příznivé účinky na srdeční onemocnění. Zlepšuje váš cholesterolový profil a chrání LDL cholesterol před oxidačním poškozením.
  • Granátová šťáva byla spojena se sníženými příznaky erektilní dysfunkce, ale je zapotřebí více výzkumu.
  • Granátová jablka mají antibakteriální a antivirové vlastnosti, které mohou být užitečné proti běžným onemocněním dásní a kvasinkovým infekcím.

Jak užívat granátové jablko

Granátové jablko je na našem trhu často přehlížené a koupí se jen občas jako pochutina. Nyní víte jak je pro vás přínosné a pravidelná konzumace vám pomůže revitalizovat váš organismus. Přirozenou cestou je konzumace semínek ale nejlepší volbou je pití šťávy z granátového jablka. Stejně jako u všech superpotravin, tak i zde je velmi důležitá kontinuita stravování. Nejlepších výsledků dosáhnete, když budete granátové jablko jíst denně.

Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed

AFFECTIØN je on-line publikace zahrnující nadcházející trendy a zprávy v oblasti módy, umění, hudby a kultury, a to vše na jedné platformě. V on-line světě módy a životního stylu neustále staví silnou značku. Odkazuje na pop-kulturu, kde zachycuje podstatu prolínání doby minulé a současné. Médium pro mladé lidi a jejich zájmy.