Zdroj : unsplash.com

Nepřekonatelné výhody veganské stravy

Zjisti toho více o veganském způsobu stravování

Od mnoho lidí často uslyšíš, že se stali vegany hlavně z přesvědčení zachránit zvířata před nehumánním zacházením. Mnoho takových veganů se nemusí optimálně zaměřovat na svůj jídelníček a živočišné výrobky odmítají kategoricky-to pak přináší špatné světlo na veganské stravování jako celek, jelikož lidé kteří jedí vegansky ale špatně vypadají mnohem hůře, než ti co jedí maso.

Druhá strana mince jsou lidé, kteří přijali veganský způsob stravování ne kvůli záchraně němých tváří ale čistě kvůli sobě samým. Zpravidla tito lidé moc dobře vědí o výhodách veganského životního stylu, a dodržují dokonalé stravování a jsou mnohem dál jak po stránce fyzické, mentální a zdravotní než lidé kteří se stravují konvenčně.

Existuje řada vědecky podpořených výhod volby veganského životního stylu. Tato řada důvodů tě přesvědčí že veganský způsob života stojí minimálně za zvážení. Možná i pro tebe tyto informace budou novinkou, protože i ty si vyrostl v prostředí kde se maso a živočišné produkty berou za zdravé a prospěšné, i když to tak v dnešní době zdaleka není. Stačí si pro příklad uvědomit paralelu mezi glorifikováním konzumace masa a živočišných výrobku k propagaci kouření cigaret (v letech 1930 -1950) – nejsmrtelnějším výrobkem pro zdraví.

1. Veganská strava je doslova nutriční nálož pro vaše tělo

Zdroj : unsplash.com

Správný veganský životní styl, pro tebe v první řadě znamená, že ze stravy získaš spoustu potřebných živin pro tvoje tělo. Západní strava je naopak často zaměřena na mikroživiny a často lidem chybí mikroživiny, které jsou právě esenciální pro efektivní fungování tvého těla. Důsledkem západní stravy je spoustu lidí obézních a přitom zásadně podvyživených na úrovni mikroživin. Můžeš mít dojem, že máš správnou a vyváženou stravu a tak nějak víš od všeho něco, ale nenech se zmýlit – ne-veganská strava nedovoluje tvému tělu plně vstřebat všechny živiny. V první řadě produkty, které zakoupíš v supermarketech obsahují už v ten moment minimum prospěšných látek, které se dále znehodnotí tepelným zpracováním a nesprávnou přípravou, v konečném důsledku pak naplníš žaludek jídlem povětšinou s prázdnými kaloriemi.

Obecně existuje mezi lidmi názor, že veganským způsobem života ztratíš vysoký podíl živin které z jídla potřebuješ. To se skutečně může stát, pokud někdo nepromyslí svůj jídelníček pořádně. Dlouhou dobu se mělo za to, že z plně rostlinné stravy nemůžeš mít dostatek bílkovin o patřičném spektru aminokyselin, to však není pravda a správnou kombinací luštěnin, ořechů a dalších potravin vysokých na protein získáš kompletní spektrům aminokyselin, které jsou i v mase, to samé platí pro vitamín B12 a mastné kyseliny. Správným kombinováním budeš mít dostatek všeho co potřebuješ a tvoje tělo dokáže vše zpracovat mnohem rychleji, efektivněji a s menší námahou. Vynaložením menší námahy na trávení a lepší vstřebatelností živin, pak celkově organismus pomaleji stárne a má více energie.

Například ořechy jsou dobrým zdrojem mastných kyselin a zinku. Můžeš získat bílkoviny a vitamín B12 z luštěnin, fazolí a zelených řas. Nezapomeň na tmavé zelené listy pro tvůj příjem vápníku. Budeš překvapen/á, odkud mohou pocházet některé živiny.

Pokud si však stále děláš starosti, i ve veganské stravě existují suplementy, které ti pomohou doplnit některé živiny a vitamíny. Typicky jde o proteiny jako extrakt z hrachu nebo konopí. Dalším doplňkem může být vitamín B12 nebo železo.

2. Snížení hladiny cukru v krvi

Západní strava není zrovna nejlepší volbou pro nízkou hladinu cukru v krvi. Popravdě ve světě celkově roste počet lidí trpící diabetem typu II. Veganský způsob života to může napravit. Vše je o volbě typu potravin , které se rozhodneš jíst.

Zdroj : unsplash.com

Studie ukazují, že více než polovina veganů dokázala snížit množství léků potřebných pro léčení jejich diabetu, v porovnání s necelou čtvrtinou ne-veganů. To znamená, že dieta pomáhá snižovat hladinu cukru v krvi a napomáhá napravit některé z poškození způsobených předchozími vysokými příjmy cukru. Těla se stanou citlivějšími na inzulín, což znamená, že nepotřebují pomoc nebo potřebu vyrábět extra na nízké hladiny glukózy.

Kromě toho studie ukazují, že ti co, již na veganské dietě jsou mají o 50-78% nižší riziko vzniku diabetu typu II. Tento benefit stravy lze pozorovat jak u jedinců bez známky tohoto onemocnění, tak u těch, kterým byl diagnostikován prediabetes.

Je více než pravděpodobné, že je to způsobené změnou zaměření na určité potraviny. Lidé s veganskou stravou se více zaměřují na celozrnné a potraviny plné vlákniny. Tyto potraviny se pomalu rozpadají a udržují nízkou hladinu cukru. Vyhýbají se různým čokoládám, cukrovinkám a jiným rafinovaným potravinám, protože dost často obsahují nějaký živočišný produkt. Samozřejmě, že i pro vegany existují alternativy těchto sladkostí, ale lidé s tímto životním stylem mají tendenci pro vždy zdravější volbu.

3. Snížení rizika selhání ledvin

Masitá a celkově vzato živočišná strava není pro tvoje tělo žádná výhra, zvláště při vysoké spotřebě. Mnoho studií dokázalo, že lidé po přechodu na veganskou stravu snížili riziko toho, že by jejich ledviny nefungovali správně. To je způsobeno změnou typu proteinu, který začnou konzumovat.

Živočišné bílkoviny mohou mít na tělo několik vedlejších účinků. Rostlinné bílkoviny mohou být pro svaly mírně slabší, ale jsou pro orgány celkově zdravější. Pomáhají správně stimulovat úroveň produkce, zejména v játrech a ledvinách.

To je však něco, co je třeba prověřit ve větším rozsahu. Je to však pozitivní známka pro ty, kterým bylo diagnostikováno ranné stádium poškození ledvin nebo jiné problémy.

Zdroj : unsplash.com

4. Lze se vyhnout několika druhům rakoviny

Světová zdravotnická organizace uvádí, že přibližně třetina nádorů je ovlivněna dietou a dalšími aspekty, které jsou plně pod tvojí kontrolou. To znamená, že by si mohl/a minimalizovat riziko třetí rakoviny tím, že podnikneš kroky ke změně svého životního stylu. Veganský životní styl je ten, který chceš následovat.

Luštěniny ukázaly 9-18% šanci snížit riziko vývoje kolorektálního karcinomu. Mezitím co budeš jíst více čerstvého ovoce a zeleniny denně nabízí 15% šanci snížit riziko úmrtí na rakovinu. V ovoci, zelenině, celozrnných a luštěninách je tolik živin, které ti mohou pomoci při ochraně buněk.

Existují také studie, které ukazují, že sójové produkty pomáhají podstatně snížit riziko vzniku rakoviny prsu. To je pravděpodobně způsobeno hormony v mase, která mohou interagovat s lidskými hormony. Sója nemá v sobě žádné z těchto hormonů a je to náhrada, kterou vegani využívají ve většině případů.

Zpracované maso, uzené maso a používání vysokých teplot pro přípravu živočišných produktů byly všechny spojeny s vývojem rakoviny. Mléčné výrobky také prokázaly zvýšené riziko vzniku rakoviny prostaty. Takže tím, že se rozhodneš pro veganský životní styl se nezapomeň zbavit těchto potravin jako prvních.

Samozřejmě existují i další faktory. Nemůžete eliminovat všechna rizika rozvoje jakéhokoli druhu rakoviny. Můžete však snížit riziko vývoje nebo umírání na některé druhy.

5. Můžeš snížit bolesti způsobené artritidou

Pokud trpíš artritidou, měl/a by ses podívat na jídlo, které jíš. Studie ukazují, že veganská strava může pomoci snížit příznaky artritidy, což zahrnuje i zkušenost s bolestí. To je spojeno se zánětem v těle, který živočišné produkty mohou často iniciovat.

Ujisti se, že dieta je bohatá na správné živiny pro tento benefit. Jedním z nedostatků veganské stravy je snižování probiotických jogurtů. Budeš muset najít veganské alternativy, neboť studie zahrnují probioticky bohaté veganské pokrmy.

Lidé ve studiích následovali veganskou stravu po dobu šesti týdnů. Viděli větší přísun energie a nižší úroveň bolesti, zejména u těch, kteří trpěli revmatoidní artritidou a osteoartritidou.

Ti z vás co jedí rostlinnou stravu, mohou přidat další prospěšné bakterie do stravy. To pomáhá bojovat proti špatným bakteriím ve střevě, které způsobují zánět v těle. Většina lidí, kteří vyzkoušeli veganskou dietu, také zjistili, že jedli méně jídel, na která byla jejich těla citlivá, snižovali tak zánět a zvyšovaly počet živin absorbovaných do těla.

Zdroj : unsplash.com

6. Snížení rizika onemocnění srdce

Srdeční onemocnění je tichý vrah a je velkým problémem. Je to jeden z hlavních zabijáků žen na celém světě a část rizikových faktorů je spojena s vaší stravou. Ti, kteří jedí více masa, s větší pravděpodobností konzumují nasycené tuky. Ty zvýší hladinu krevního tlaku a cholesterolu, působí více na srdce, ovlivní tepny a naruší tok krve.

Lidé konzumující veganskou stravu vykazovali 42% snížení rizika úmrtí na srdeční onemocnění. Ve skutečnosti vegani vykazovali o 75% snížení rizika vysokého krevního tlaku, což je prvním krokem k onemocnění srdce. Hladiny cholesterolu u veganů byly také mnohem nižší než u lidí běžně konzumující maso.

Kromě toho, je u veganů tendence jíst potraviny, které jsou naopak přínosné pro srdce. Celozrnné potraviny, ořechy a zelenina mají blahodárné vlivy na srdeční sval.

7. Můžeš více a lepe zhubnout

Zdroj : unsplash.com

Pokud máš nadváhu, tak možná budeš chtít snížit počet živočišných produktů, které konzumuješ. Jsou totiž bohatší na tuky, což znamená, že jsou bohatší i na kalorie. Pravděpodobně jsi už narazil/a na variace diet, které omezují některé druhy mas a živočišných potravin. Ti, kteří mají veganskou dietu, uvidí ztráty hmotnosti mnohem rychleji a s vědomím toho, že jejich tělu nic nechybí.

Studie ukazují, že vegani jsou dost často hubenější. A prostě se musíš podívat na celebrity, aby si viděl výhody této stravy. Podobně jako Gwyneth Paltrowová, která následuje syrovou veganskou dietu a udržuje si perfektní postavu i vzhled.

Studie s úbytkem tělesné hmotnosti pracovali také s faktorem, kdy se jedlo s omezeným příjmem kalorií. Masožravci tak museli snižovat velikost porcí, což vedlo k jejich pocitu hladu. Mezitím vegané si mohli dopřát více jídla, protože byly přirozeně nižší v kaloriích. Neměli pocit hladu a zároveň nedostávali chutě. To pomohlo udržet dietu konzistentní a bez přerušování a vedlo k úspěšnému hubnutí.

8. Zlepšení tělesné zdatnosti

Existuje spousta lidí, kteří ti bude tvrdit, že veganství není vhodné pro ty, co chtějí začít cvičit nebo ještě hůř nabrat svaly. Tenhle názor převládá díky tomu, že je obecně přijato, že vegané prostě nemají dostatečný příjem bílkovin. Samozřejmě, pokud budeš jíst vyváženou a pestrou veganskou stravu, budeš moci zvýšit množství bílkovin, které konzumuješ a dopomoct si případně i rostlinnými proteiny.

Studie ukázaly, že vegané mají lepší fyzickou kondici než jejich protějšky. Není to jen o mužství bílkovin pro silnější svaly, ale o dalších živinách, které pomohou podpořit dobu zotavení. Vegané se dokáží zotavit v mnohem kratším čase, což ji pomůže vrátit se k výcviku dříve a starat se o celé tělo.

U veganů je také méně pravděpodobné, že utrpí zranění. Nekonzumují potraviny, které mohou oslabit jejich kosti a tkáně. Hubnou také mnohem rychleji což sekundárně celkově snižuje napětí v jejich těle. Vegané jsou také flexibilnější a mají lepší úroveň vytrvalosti.

Samozřejmě jsou tyto fyzické výhody možné pouze v případě, že se dodržuje vyvážená strava. Při větší zátěži však potřebují doplňky stravy k získání dostatku vápníku a bílkovin na podporu svého fyzického rozvoje.

9. Snížení hladiny cholesterolu

Konzumujeme cholesterol v potravinách, které jíme. Lidé konzumující pouze cholesterol z živočišných produktů, ať už prostřednictvím masa, vajec, mléka nebo jiných produktů, nemají cholesterol z rostlinných potravin. V ten moment je jasné, že vegané budou mít nižší hladinu cholesterolu než vegetariáni a nebo lidé kteří, konzumují maso.

Špatné hladiny cholesterolu mohou vést k zablokování tepen a vyššímu riziku onemocnění srdce. Lékař ti pak pravděpodobně navrhne dietu. Veganský životní styl ti v tomhle případě může hodně pomoci.

Tvoje tělo přirozeně produkuje dobré hladiny cholesterolu, takže se o ně nemusíš starat. Veganská strava jen pomáhá udržet tyto úrovně na minimu a chrání tak tělo přirozeně.

Závěr

Bude zde stále mnoho lidí, kteří mají zastaralé vnímání o správném stravování a také těch kteří tě budou nabádat od jedné diety k jiné. V takovém případě může být těžké si vybrat. Veganská strava má však své nepopiratelné přínosy pro zdraví, ale je třeba si uvědomit že to není jen trend nebo náhodné kroky, které ti poradí veganští kamarádi. Veganská dieta ti je schopna zlepšit fyzické schopnosti, vyléčit některé nemoci a jiným zase předcházet, změnit způsob myšlení a dodat mnohem více energie ale to vše jedině při správném a vyváženém stravování.

Hodnocení čtenářů11 8.6
8.6
BODŮ
Pomoz zkvalitnit obsah webu
Ohodnoť článek a dej tak nejevo jestli se ti libí obsah, který tvoříme a zároveň ho pomáhej zkvalitnit.
Zakladatel a CEO

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed

AFFECTIØN je on-line publikace zahrnující nadcházející trendy a zprávy v oblasti módy, umění, hudby a kultury, a to vše na jedné platformě. V on-line světě módy a životního stylu neustále staví silnou značku. Odkazuje na pop-kulturu, kde zachycuje podstatu prolínání doby minulé a současné. Médium pro mladé lidi a jejich zájmy.